loading...
گروه نمایش هیراد ( سفیران جوان سابق )
نجیم سرحدی بازدید : 136 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

تئاتر پوچی یا آبزرد

تئاتر پوچی یا تئاتر ابزورد (به فرانسه: Le Théâtre de l'Absurde) اصطلاحی بود برای نشان دادن نوعی سوگیری تئاتری مهم در قرن بیستم میلادی.

عنوان تئاتر ابزورد (:[پوچ، بی معنی، یاوه]) را اولین بار مارتین اسلین منتقد، در کتابی به همین نام ثبت شد؛ نوعی از تئاتر که به بازه وسیعی از آثار نمایشنامه‌نویسان دهه‌های پنجاه، شصت از جمله ساموئل بکت، اوژن یونسکو، آرتور آدموف و دهه‌های متعاقب آن از جمله تام استوپارد، و هارولد پینتر [۱] اطلاق می‌شود. تئاتر ابسورد از لحاظ مفهومی در لایه‌های مختلف، ارتباط تنگاتنگی با پوچ‌گرایی که پس از جنگ جهانی در آثار بزرگانی چون سارتر و کامو به اوج خود می‌رسید دارد.

ارتباط چندبعدی‌ای که بازی‌های زبانی، کلیشه‌های اغراق‌آمیز، تکرار و ترکیبات بی‌ربط یا حتی عبارات ابتکاری رابه دنبال خود دارد و از زبان شخصیت‌هایی بیان می‌شود که معمولاً در یک تراژدی-کمدی (تراجیکمدی) اسیر شرایط جبری و فشارهای ناخوشایند ناخودآگاهند. از شیوه‌های روایی کلاسیک عبور می‌کند و بعدتر آن را به مسخره می‌گیرد؛ و طبعاً همیشه لااقل ته‌مایه‌ای از فضاسازی‌های سوررئال را تداعی می‌کند. مسخرگی تلخی که لایه‌های قابل توجه تراژدی را از وادی روایت‌های واریته[* ۱] تا شوخی‌ها و بداهه‌پردازی‌های کمدیا دل‌آرته[* ۲] (یا کمدی ایتالیایی) با خود می‌کشاند.

اساساً فرم این گونه نمایش‌ها به طور مداوم در طول عمر آن تجربی باقی‌مانده و همواره علی‌رغم تأثیر فراوانی که از جریان‌های مختلف گرفته، به دنبال شیوهٔ جدیدی برای ارائهٔ چارچوب یا شکستن چارچوب‌های روایی داشته است. شاهد بی بدیل چنین انگیزه‌هایی، تفاوت‌های تکنیکی و زمینه‌ای بین آثار بزرگان این جریان است؛ از جمله آنها که در بالا نامشان رفته است.

از جمله مهم‌ترین تأثیرگذاران، شکسپیر است، که تأثیر عمده‌ای در سرایت تراجیکمدی به تئاتر ابزورد داشته است؛ که در نهایت صراحتاً در نمایشنامهٔ مکبث قابل درک است. اما تأثیرپذیری از پیشینهٔ دنیای هنر به اینجا ختم نمی‌شود و حتی تأثیرات کمدی اسلپ استیک (کمدی بزن و بکوب) سینمای محبوب دوره‌های گذشته مثل فیلم‌های چاپلین، باستر کیتن و حتی لورل و هاردی به ویژه در «فیلم» تنها فیلمنامه نوشته شده توسط بکت، که کیتن درآن ایفای نقش کرده، غیرقابل انکار است.

یکی از افراد پیشروی پذیرفته‌شده وادی تئاتر ابزورد، لوئیجی پیراندلو است که به شدت، گونهٔ نمایشی تجربی (اکسپریمنتال) را مورد توجه قرار داده، و بر خلاف نمایشنامه‌نویسانی چون هنریک ایبسن، تلاش زیادی برای رهایی از چارچوب‌های رئالیسم در نمایش صورت داده‌است؛ که نقش‌آفرینی فرا نمایشی[* ۳]، بازی در بازی، و انعطاف مرزهای محدوده بازی[* ۴] از جمله ویژگی‌های آثار او به شمار می‌روند.

لازم به ذکر است تئاتر آبزرد فقط در حد یک نظریه باقی ماند و به عنوان مکتب به رسمیت شناخته نشد ، شاید دلیل اصلی آن را  میتوان گفت به دلیل خدا پرستی می باشد ،زیرا تئاتر آبزرد تضاد خاصی با خدا پرستی دارد.

نمایش‌نامه‌نویسان
 

بنیان‌گذار

آلفرد ژاری (۱۸۷۳۱۹۰۷)

پیشگامان

گیوم آپولینر (۱۸۸۰۱۹۱۸)

وارثان

نجیم سرحدی بازدید : 252 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

الف

- آرکarc: نوری قوی وسفید رنگ که درصحنه های وسیع وبازمورد استفاده قرار می گیرد.

- آنونس : فیلم کوتاهی که برای تبلیغ ومعرفی یک فیلم تهیه می شود.

- آیریسiris: آیریس یا دیافراگم، قطعه ای تعبیه شده در دوربین فیلمبرداری وعکاسی است که ساختمانی چون عنیبیه چشم دارد ومیزان نوردهی به نگاتیو را کنترل می کند.

- اتالوناژ: به اصلاح رنگ ونور فیلم ،درمرحله ی پایانی تدوین می گویند که درآن نور ورنگ تصاویر به گونه ای همسان اصلاح میشوند.

- اسکوپ Scope : فیلم پرده عریض سینمایی است که هنگام نشان دادن در تلویزیون سیاهی دربالا و پایین تصویردیده می شود.  امروزه در کارهای تلویزیونی برای قشنگی استفاده می شود.

- انیمیشنanimaton: به نقاشی متحرک گفته می شود. یابه اصطلاح، فیلمهای کارتونی نیزمی گویند. فیلمهای کارتونی درواقع نقاشیهای بیجان فراوانی هستند که درفرایند فیلمبرداری تک فریم جان می گیرند. درشرایط کنونی ودرحالی که فناوری پیشرفت گسترده ای یافته است، انیمیشن سازی دشواری گذشته را ندارد واینک با استفاده ازرایانه، آسان تر انجام می پذیرد.

- ایستمن کالر: نوعی نسخه ی منفی فیلم رنگی است که پس از تکنی کالر وبرای رفع نقایص آن ابداع شد. درتکنیک تکنی کالر به علت استفاده ازسه نوار فیلم، دوربینی سنگین تر وبزرگتر ازدوربینهای عادی لازم بود اما فیلم رنگی ایستمن کالر در دروبینهای عادی قابل استفاده بود. همچنین سهولت کار وارزانی وامکان چاپ درتمامی لابراتورهای چاپ رنگی ازدیگر مزایای ایستمن کالر است.

- اینسرت Insert : تصویر کوتاهی که رابط دو تصویر دیگر است و یا قسمتی از خرابی تصویر اصلی رو می پوشاند.مانند تصاویری که روی توضیح کارشناس یا مهمان برنامه گذاشته می شود.

ب ------

- بازگشت به گذشته flash back :نمایش صحنه های اتفاق افتاده درگذشته که درحال حاضرنشان داده می شود.

- برداشت: به فیلمبرداری ازیک صحنه ، برداشت می گویند. برداشت ممکن است بارها تکرار شود . برداشت می تواند نمایی چند ثانیه ای یا چند دقیقه ای باشد.

- برداشت طولانی: نمای طولانی یا سکانسی که بدون قطع دریک برداشت گرفته شود، با این ذهنیت که اولین برداشت ، آخرین آن است.

- برداشت مجدد: فیلمبرداری مجدد ازصحنه ای که مورد قبول کارگردان واقع نشده است. ممکن است به خاطر ایراد دربازی، گفتگو ، نور ، صدا و ورود غیر منتظره ی افراد به کادر و یا هر ایراد غیر قابل پیش بینی دیگر ، برداشت مجدد صورت می گیرد.

- برش ( قطع یا کات): قطع صحنه یا نما، اصطلاحی است تدوینی ( مونتاژی ) که معرف اندازه سازی نما به لحاظ زمانی، مکانی وحرکتی آن است. قطع نما در مراحل مختلف تدوین بسیار متغییراست.

- بک گراند: صداها ، اجسام ومناظری را که درعمق تصویردیده یا شنیده می شوند بک گراند می گویند.

- بوم: بوم میله ی قابل انعطافی است که میکروفون را برسرآن نصب می کنند وبرای صدابرداری به کار می رود. کاربرد آن نزدیک ساختن میکروفون به بازیگران درحال گفتگو یا منابع صدایی مختلف است.

{جهت مشاهده بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید}

نجیم سرحدی بازدید : 59 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

زمان جشنواره استانی ۹ و ۱۰ و ۱۱و ۱۲ مهر ماه می باشد.

جشنواره استانی در زهدان برگرزار می گردد،لازم به ذکر است احتمال تعقیر زمان وجود دارد.

نمایش های  راه یافته به جشنواره استانی می بایست قبل از جشنواره به مدت ۵ شب اجرای عموم بروند.

به دلیل اینکه از ۶ نمایش راه یافت به جشنواره ، ۴ نمایش از شهرستان زاهدن می باشند، ۱۰ روز نمایشی خواهیم داشت .

برنامه اجرای های نمایشی از طریق همین سایت اعلام می گردد  .

نجیم سرحدی بازدید : 73 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (0)

سرانجام مشخص شدچه نمایش هایی به جشنواره استانی راه خواهند یافت.

بازبینان جشنوره استانی ۹۲ : ستاد علی اصغر انصاف جو، استاد سلمان فارسی صالح زهی  و قای علی ارجونی

 طبق اعلام نظر بازبینان محترم فقط شش نمیش میتوانند در جشنواره استانی شرکت کنند .

لازم به ذکر است در جشنواره های پیش معمولا ۸ و یا ۹ نماش انتخاب می شدند اما امسال فقط ۶ نمایش به جشنواره استانی راه پیدا می کردند ، هنوز دلیل این انتخاب نا مشخص نمی باشد .

به هرحال نظر هیت بازبین شرط می باشد .

 

{جهت مشاهده نمایش های راه یافته به جشنواره استانی بر روی ادامه مطلب کلیک کنید}

نجیم سرحدی بازدید : 53 جمعه 04 مرداد 1392 نظرات (0)

اجرای تعزیه از محراب تا معراج

این تعزیه که رویات شهادت امام علی (ع) را رویات میکند از 4 مرداد لغایت 10 مرداد به صورت نمایش و هرشب به اجرا در خواهد آمد.

ساعت شروع نمایش تعزیه از ساعت 8 و نیم شب می باشد .

در این تعزیه هنرمندانی مانند : علی اصغر انصاف جو ، حمیدرضا سلیمانی ، سیدرضا عمرانی نسب ، و بسیاری از هنرمندان به نام استان

محل اجرای تعزیه: خیابان دنشن ، خیابان شهید برفی ، پشت گراناز ، فرهنگسرای جوان ، سالن آمفی تئاتر زنده یاد هادی فاضلی

 

نجیم سرحدی بازدید : 73 جمعه 04 مرداد 1392 نظرات (0)

پس از گذشت چند روز از اعلام نمایشنامه های تایید شده توسط هیت بازخوان جهت شرکت در جشنواره ، استاد سید ابوالفضل هاشمی و استاد غلامرضا پودینه از جشنواره استانی انصراف داده اند .

استاد سید ابوالفضل هاشمی و استاد غلامرضا پودینه هنوز از دلایل کنار کشی از بزرگترین رویداد تئاتری استان عزیزمان سیستان و بلوچستان ، را منتشر نکرده اند.

با این وجود زمزمه های تایید نمایشنامه های دیگری توسط هیت بازخوان جهت شرکت در جشنواره استانی به گوش می رسد.

در حال حاظر گروهای زیر تمرین های خود را به صورت جدی برای شرکت در جشنواره استانی 92 ا، از حدود 2 هفته پیش آغاز کرده هستند.

گروه اوستا نمایش سرنوشت غم انگیز یک جن گیر  به کارگردانی علی جامی

گروه اروین نمایش من نیز پیش از تمدن سگ ها گرگ بوده ام به کارگردانی مهدی تقی زاده

گروه اوستا نمایش ترنج به کارگردانی روح ا... کیخا شهری

گروه سفیران جوان نمایش چشمهایت را بگردان به کارگردانی نجیم سرحدی 

 

نجیم سرحدی بازدید : 112 شنبه 29 تیر 1392 نظرات (0)

پس از گذشت چند روز از تحویل نمایشنامهای  متقاضی شرکت در جشنواره استانی و تحویل این نمایشنامه ها به هیت بازخوان جهت دریافت مجوز شرکت در جشنواره ،  13نمایشنامه به شرح زیر توانستند مجوز لازم را کسب کنند .

لازم به ذکر است پس از تمرین نمایشنامه های تایید شده می بایست هر نمایش توسط هیت بازبین مورد بازبینی قرار گیر و سپس مجوز شرکت در جشنواره استانی را خواهند داشت.

 

 

نمایشنامه ها بدون اولویت و رتبه می باشند .


R

نمایشنامه

کارگردان

شهرستان

1

نمایشنامه خورشید در اعماق

سید ابوالفضل هاشمی

زاهدان

2

سرنوشت غم انگیز یک جن گیر

علی جامی

زاهدان

3

من نیز پیش از تمدن سگها گرگ بودم

مهدی تقی زاده

زاهدان

4

آدمک

غلامرضا پودینه

زاهدان

5

ترنج

روح اله کیخا شهری

زاهدان

6

چشمهایت را بگردان

نجیم سرحدی و

 فاطمه آتش پنجه

زاهدان

7

آوای دختر نیم روز

احمد گل بیگی

زابل

8

داستان عامه پسند

حمید پناهی

زابل

9

خون و خون بس

نصیر برهانزهی

ایرانشهر

10

ریش و قیچی

حمید لشکری

خاش

11

گیوار

 

 

12

تشه خون

محمودی

 

13

 

دین دشتی

 

 

نجیم سرحدی بازدید : 62 پنجشنبه 27 تیر 1392 نظرات (0)

 

ساعات تمرین گروهای نمایشی جهت شرکت در جشنواره استانی 92

 ایام هفته

ساعت تمرین

Aسالن

B سالن

C سالن

شنبه

15-17

مهدی تقی زاده

علی جامی

 

17-19

ابوالفضل هاشمی

نجیم سرحدی

 

19-21

روح اله کیخا شهری

غلام پودینه

 

یکشنبه

15-17

علی جامی

ابوالفضل هاشمی

 

17-19

نجیم سرحدی

روح اله کیخا شهری

 

19-21

غلام پودینه

مهدی تقی زاده

 

دوشنبه

15-17

ابوالفضل هاشمی

نجیم سرحدی

 

17-19

روح اله کیخا شهری

غلام پودینه

 

19-21

مهدی تقی زاده

علی جامی

 

سه شنبه

15-17

غلام پودینه

روح اله کیخا شهری

مهدی تقی زاده

17-19

مجتبی رضای (اجرای عموم)

نجیم سرحدی

 

19-21

علی جامی

ابوالفضل هاشمی

 

چهارشنبه

15-17

روح اله کیخا شهری

غلام پودینه

 

17-19

مهدی تقی زاده

علی جامی

 

19-21

ابوالفضل هاشمی

نجیم سرحدی

 

پنجشنبه

15-17

غلام پودینه

ابوالفضل هاشمی

نجیم سرحدی

17-19

علی جامی

مهدی تقی زاده

 

19-21

مجتبی رضای (اجرای عموم)

روح اله کیخا شهری

 

نجیم سرحدی بازدید : 46 پنجشنبه 27 تیر 1392 نظرات (0)

اعلام نظر هیت بازخوان جهت بازخوانی نمایشنامهای ارسالی برای شرکت در جشنواره استانی 92

با اعلام نظر این هیت ، کارگردانان تمرینات خود را اغاز کردند.

نمایشنامه های تایید شده و زمان و محل تمرینات گروهای مختلف و خبر های دقیقتر از طرق همین سایت همین امروز اعلام میگردد

 

نجیم سرحدی بازدید : 64 دوشنبه 03 تیر 1392 نظرات (0)

تئاتر ایرانی از همان بدو‌ ورود تئاتر فرنگی به ایران مدنظر روشنفکران و نویسندگانمان بوده است.
یعنی آن چه فتحعلی‌ آخوندزاده و میرزاآقا تبریزی می‌نویسد با آن که هنوز به شکل و جایگاه مستقل نرسیده اما داستان و آدم‌ها دلالت بر ایرانی بودن این متن‌ها می‌کند. پس از آن هم متون مولیر و شکسپیر و دیگران به شیوه آداپتاسیون مناطق با حال و هوای مردم ایران بازنویسی و تنظیم می‌شوند. یعنی هنوز هم تئاتر ایرانی به معنای واقعی و مستقل آن برقرار نشده است، بلکه تقلیدی از متون غربی زمینه ساز نمایشنامه‌های ایرانی شده است.
آن چه از ترکیب تئاتر ایرانی استنباط می‌شود، این است که در برقراری تئاتر در کنار ایرانی چنین اصطلاحی مفهوم عینی پیدا می‌کند. تئاتر از حدود 150 سال پیش وارد کشورمان می‌شود. هدف این است که مردم از طریق تئاتر به فرهنگ متعالی دست یابند و این هنر ابزاری در خدمت فرهنگسازی است. در ابتدا تئاتر در کنار روزنامه و مدرسه از ارکان اصلی جامعه باز و با فرهنگ کشورمان می‌شود. ‌‌رفتن روشنفکران و شاهان قاجار به گرجستان، روسیه، فرانسه و بلژیک باعث شده بود که از نزدیک با تئاتر آشنا شوند‌ و رفته رفته به فکر تاسیس تئاتر در ایران بیفتند. ساخت تکیه دولت و پس از آن تئاتر دارالفنون در پی چنین رفت و آمدهایی به فر‌نگ و به دست، ناصرالدین شاه ممکن می‌شود.

(جهت مشاهداه ادامه این مطلب بر روی ادامه مطلب کلیک کنید)

تعداد صفحات : 14

درباره ما
Profile Pic
سلام این یک وبلاگ شخصی گروه نمایش " هیراد " می باشد ... از طریق این وبلاگی می توانید از اخبار هنر نمایش استان و فعالیت های گروه با خبر شوید ...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما کدام بخش در سایت باید فعال تر شود؟
    کیفیت سایت در چه سطحی است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 141
  • کل نظرات : 99
  • افراد آنلاین : 23
  • تعداد اعضا : 18
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 62
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 181
  • بازدید ماه : 181
  • بازدید سال : 1,747
  • بازدید کلی : 91,118
  • کدهای اختصاصی
    هنر هرگز نمی میرد ، هنرمند تا ابد جاوید است ...